Řada T465.0 ČS. průmysluTSM Martin 1969 |
Vznik |
|
Projekt lokomotivní řady T465.0 vznikal od poloviny 60. let minulého století částí v ČKD a větší částí v Turčianských strojírnách v Martině a společně s řadou T436.15 měl představovat lokomotivní typ pro traťovou nákladní vozbu, posun a vlečkový provoz, v případě řady T465.0 středně těžký. |
V podstatě šlo o lokomotivu, která byla hydraulickou alternativou později v Martině sériově vyráběné lokomotivní řady T466.0 (dnes 735), která byla právě z řady T465.0 odvozena, ale měla již elektrický přenos výkonu. Jediný prototyp řady T465.0, stroj T465.001, byl v Martině vyroben roku 1969. |
Technický popis |
|
Lokomotiva byla navržena jako kapotová se dvěma představky a kabinou poblíž zadního konce rámu. Pro lokomotivu byl použit přepracovaný a prodloužený hlavní rám z řad T444 resp. T436.15, podobně také kabina strojvedoucího. Pod delší kapotou lokomotivy byl ukryt licenční naftový motor PIELSTICK dvanáctiválcového |
provedení 12 PA 4 - 185 o výkonu téměř 900 kW. Přenos výkonu obstarávala hydromechanická převodovka SRM L III HM 21 r. Skříň lokomotivy byla zavěšena na podvozcích pomocí čtyř závěsek, po dvou na každém podvozku. Většina ostatních konstrukčních celků řady T465.0 je téměř shodná s pozdější řadou T466.0. |
Provoz |
|
V době svého vzniku představovala lokomotiva T465.001 vrchol lokomotivní konstrukce v Martině a závod do ní vkládal veliké naděje. Snaha uspět s tímto lokomotivním typem u tehdejších ČSD však byla |
marná - ČSD se po ukončení výroby lokomotiv řad T444 hodlaly jednoznačně orientovat na elektrický přenos výkonu, a tak jediný prototyp T465.001 nebyl v provozu u ČSD ani zkoušen. |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- Lokomotivy (J. Jelen, K. Sellner) - osobní poznámky autora stránek |
Poslední aktualizace 17.9.2006