Řada S479.0 ČSDŠKODA Plzeň 1961 |
Vývoj |
|
Naše první elektrické lokomotivy na střídavý proud začala plzeňská Škoda ve spolupráci s ČKD vyvíjet koncem 50. let minulého století. V prvé řadě mělo jít o pokusné typy, na kterých by výrobce vyzkoušel celou řadu nových konstrukčních prvků. |
Ve využívání střídavé jednofázové soustavy průmyslového kmitočtu 50 Hz
(s napětím ponejprv 20 kV, později 25 kV) pro elektrizaci tratí byla tehdy nejdále
Francie. Pro urychlení vlastního vývoje zde SSSR v roce 1959
nakoupil 50 střídavých ignitronových lokomotiv řady „F“. Obdobně v roce 1961 bylo do SSSR dovezeno z tehdejší SRN celkem 20 lokomotiv řady „K“ s křemíkovými diodovými usměrňovači
(na základě objednávky z roku 1959). Vývojem a výrobou usměrňovačů obojího typu pro čtveřici střídavých prototypů a dále hlavních autotransformátorů s odbočkovou regulací na primární (vysokonapěťové) straně se zabýval závod Elektrotechnika pražské ČKD. Zde byl vývoj a následná výroba křemíkových usměrňovačů na bázi diod (v lokomotivách samozřejmě v můstkovém zapojení) pro prototypy E479.0 zahájen v roce 1959. |
Technický popis |
|
Lokomotiva řady E479.0 (později S479.0) byla skříňová se dvěma koncovými kabinami obsluhy a strojovnou mezi nimi. Skříň lokomotivy byla z velké části odvozena od provedení ve stejném období vyráběných stejnosměrných lokomotiv řady E469.1 - byla tedy ocelová (elektricky svařovaná) a sestávala z hlavního rámu, dvou čelních kabin, dvou bočnic a střechy. Oplášťování bočnic i střech bylo z ocelových plechů vyztužených profily. |
jednotlivých náprav (vyvažují klopné momenty náprav vznikající především při rozjezdech) bez nutnosti použití vyrovnávačů nápravových tlaků. |
S479.0001 |
|
První lokomotiva, označená jako E479.001 (výrobní číslo Škoda 4352, tovární označení 39E), byla výrobně dokončena v polovině roku 1961, avšak její mechanická část byla (stejně jako v případě druhého prototypu) zhotovena již v roce 1959. |
V období od května do září roku 1962 byl prototyp E479.001 zkoušen a předváděn v tehdejším SSSR. Ještě před jeho odjezdem na něm byla zahájena rekonstrukce bočnic, protože se v průběhu jeho zkoušek projevila jedna velká slabina konstrukce skříně - nevhodně navržený způsob sání chladícího vzduchu pro chlazení trakčních motorů. Stávající způsob sání totiž za deště nasával do strojovny dešťovou vodu, což zvláště v drsných provozních podmínkách v SSSR mohlo mít velmi špatné důsledky. Namísto původní čtveřice oken v bočnici tak byly na lokomotivu dosazeny podélné nasávací skříně pro přirozené sání chladícího vzduchu do strojovny a k trakčním motorům. Tato rekonstrukce na "otevřené provedení" skříně byla kompletně dokončena až v SSSR. Po návratu lokomotivy do Československa na ní byla provedena oprava ve výrobním závodě v Plzni a dne 18.10.1963 byla oficiálně převzata k ČSD. V září roku 1964 odjel stroj E479.001 do DPOV ve Vrútkách na provedení první dílenské opravy (rozsahu E4), kterou zde dokončili až v průběhu roku 1965. Roku 1967 si první prototyp krátce propůjčil Výzkumný ústav železniční, od listopadu
1968 už ale stroj nebyl provozován. |
S479.0002 |
|
Osudy druhé z lokomotiv, stroje výrobního čísla Škoda 4353 označeného z výroby jako E479.002, šly ruku v ruce s osudy prvního prototypu. V červenci roku 1962 byl
druhý prototyp vystaven na veletrhu v bulharském Plovdivu. Pravděpodobně v důsledku zkušeností z provozu prvního prototypu v SSSR
(účinky narážecích sil při použití spřáhla SA 3) byl ještě
v ČSSR na druhém prototypu
upraven v čelních partiích hlavní rám (zaoblené
"rohy" rámu), čímž se hmotnost stroje zvýšila na 85 tun. Při té příležitosti byl stroji změněn nátěr – střecha a spodní část skříně oranžovočervené, pás kolem oken krémový, vždy přes 1. a 4. okno strojovny stříbrošedý „poloblesk“ zalomený na rozhraní barev zpět pod čelní okna kabin jako poprsnicový proužek. |
Následně dne 23.9.1963 byla oficiálně převzata ČSD; její cena byla sjednána na 4 108 000 Kčs. Depo Plzeň lokomotivu převzalo do svého inventárního stavu ke dni 5.10.1963, tedy ještě dříve než první prototyp (ten byl převzat 18.10.1963). Dne 9.10.1963 vezl druhý prototyp slavnostní vlak u příležitosti zahájení elektrického provozu na trati Plzeň -
Horažďovice-předměstí, poté byl občasně provozován až do října
1964, kdy byl odstaven pro poruchu transformátoru. V lednu roku 1966 začalo na lokomotivě,
mezitím přeznačené na S479.0002, provádět revizi E4 samo plzeňské depo a došlo při ní
i k několika úpravám v pomocných pohonech (dosazení spínacích tyristorů z ČKD a další úpravy s tím související). Stroj se do provozu vrátil ve druhé polovině roku 1966. Na další revizi E4 byl stroj S479.0002 téměř celý rok 1970 a to v dílnách v Kolíně. Spolu s S479.0001 pak "dvojka" jezdila na dispečerských výkonech v rámci plzeňského uzlu (jako turnusová) až do konce června roku 1975, kdy byla odstavena kvůli závadě na transformátoru. Osud obou prototypů se uzavřel, jak již bylo zmíněno, na přelomu let 1985 a 1986, kdy byly oba současně zlikvidovány v plzeňském Kovošrotu. |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- DRÁHA 7/2000 - Počátky střídavé trakce na Plzeňsku (M. Petr) - DRÁHA
9 a 10/1998 - 35 let provozu el. lokomotiv ŠKODA u BDŽ (M. Šrámek) - Atlas lokomotiv - 2. díl - Elektrická a motorová trakce (J. Bek) - Třicet let socialistické práce v Jihozápadní dráze (J. Mráz) - propagační materiály lokomotivky ŠKODA - osobní poznámky pánů Martina Hejla a Josefa Motyčky |
Poslední aktualizace 5.11.2008