Řada 730 ( T457.0 ) ČDČKD Praha 1978-1989 |
Vývoj |
|
Potřeba kvalitních posunovacích lokomotiv o výkonu kolem 600 kW se začala u ČSD i v průmyslu formovat v polovině 70. let minulého století, kdy byla tato výkonová třída obsazena stroji z dob počátků motorizace, a přestože takovýchto výkonů přibývalo, vhodné lokomotivy pro ně nebyly. Ani hromadná výroba v podstatě provizorních a narychlo zkonstruovaných řad T448.0 a T466.2, vhodných svou koncepcí spíše pro traťovou službu, nemohla tomuto požadavku plně vyhovět. Na základě požadavků Federálního ministerstva dopravy (na lokomotivy pro ČSD) a Federálního ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství (stroje pro průmysl) tak začala v pražské ČKD vznikat lokomotiva, u které se už od samého začátku |
předpokládala výroba ve dvou modifikacích, rozdílných pro potřeby ČSD a pro potřeby průmyslu. Jako výchozí typ posloužily již od roku 1973 vyráběné řady T448.0 a mladší T466.2, zvláštní důraz byl kladen na lepší výhled z kabiny a lepší trakční vlastnosti vozidla s maximálním využitím nejnovějších poznatků z oblasti elektroniky v řízení lokomotivy.
Prototypy nově navržené řady T457.0 byly v ČKD vyrobeny ve druhé polovině roku 1978. První dva stroje, určené pro ČSD, se začaly provozně zkoušet roku 1979 na ŽZO u Cerhenic a u ČSD v depech Praha-Vršovice, Zdice, Olomouc, Bratislava a Nymburk. Třetí prototyp byl dobalastován na vyšší hmotnost a byl zkoušen v průmyslu. |
Technický popis |
|
Lokomotiva řady T457.0 (dnes 730) je kapotová s jednou vyvýšenou kabinou obsluhy umístěnou nad zadním podvozkem. Přenos výkonu je u řady T457.0 elektrický střídavě-stejnosměrný s konstantním zatížením naftového motoru při stálých otáčkách.
Celá lokomotiva je na dva dvounápravové podvozky uložena prostřednictvím osmi pryžokovových sloupků |
(po čtyřech na každém podvozku), přenos tažných sil zajišťují otočné čepy s boční vůlí v příčném směru. Podvozky jsou klasické kývačkové koncepce ČKD, trakční motory jsou v nich uloženy tlapově a točivý
moment se z nich na nápravy přenáší přes jednostranný čelní ozubený převod v poměru 77 : 16. Trakční motory jsou v podvozcích zabudovány ve dvou polohách - liché trakční motory mají pastorky na jedné straně a jeden směr otáčení, sudé trakční motory jsou otočeny obráceně a mají opačný směr otáčení. Každý trakční motor je napájen z jednoho můstku usměrňovače. Vždy dva můstky příslušející jednomu podvozku jsou připojeny na jednu hvězdu vinutí statoru trakčního alternátoru (jeho statorové vinutí se skládá ze dvou galvanicky oddělených třífázových systémů).
Bržděna jsou oboustranně všechna dvojkolí lokomotivy. Samočinná (vlaková) brzda je ovládaná brzdičem DAKO-BS2. Zajišťovací ruční brzda působí na dvě kola zadního podvozku (pod kabinou). |
730 001-5 |
|
První z prototypů, stroj T457.0001 byl ještě během zkušebního provozu rekonstruován: Plynulá regulace výkonu byla nahrazena regulací patnáctistupňovou, jejíž použití se předpokládalo u sériových strojů, dále se na lokomotivě zkoušelo dálkové ovládání, které ČSD požadovaly pro část sériových lokomotiv. Ke konci zkoušek byl první prototyp definitivně vybaven dálkovým ovládáním |
pro provoz na spádovištích se zařízením KOMPAS. Od roku 1988 nesl stroj označení 730 001-5, v provozu sloužil v Nymburce do roku 1991. Tehdy byl po požáru elektrické výzbroje odstaven, mnoho dalších let pak stál za nymburským depem a byl postupně rozebírán na náhradní díly, až z něho zbylo jen neopravitelné torzo. Rušící výnos byl na první prototyp řady 730 vydán dne 3.3.2005. |
730 002-3 |
|
Také na druhém prototypu se zkoušelo dálkové ovládání pro provoz na spádovištích, časem však bylo demontováno. Stejně jako první stroj byl i "Kanár" T457.0002 provozován pod křídly depa Nymburk, především na manipulačních vlacích a na posunu v Nymburce. |
Po mnohaletém působení v Nymburce byl v roce 2005 přesunut do Hradce králové. Koncem roku 2006 prototyp prošel vyvazovací opravou v DPOV Nymburk, při které byl dovybaven dnes už standardním zařízením pro ohřev z vnějšího zdroje a byl mu také obnoven původní žlutý nátěr. |
730 501-4 |
|
Třetí prototyp, z výroby označený T457.0003, byl určen pro provozní ověření v průmyslu a za tím účelem měl také zvýšenou celkovou hmotnost na 73,5 tun (první dva prototypy vážily 68,5 tuny). Po vyrobení a odzkoušení ve výrobním závodě byl v polovině roku 1980 předán do zkušebního provozu v SONP Kladno, kam byl roku 1982 také natrvalo prodán. Zde byl stroj také přeznačen na T457.0501. |
Na vlečkách SONP jezdil až do roku 1996, kdy byl odprodán vápence Čertovy schody u Berouna, kde v provozu vystřídal známou lokomotivu T436.1507, tehdy poslední provozní své řady. Po rozsáhlé opravě spojené s rekonstrukcí některých celků a natření do zeleno-bílého firemního nátěru zde stroj 730 501-4 sloužil do roku 2003, kdy byl prodán na vlečku firmy AGRO Česká Skalice. |
730 003-1 až 730 012-2 |
|
V době, kdy byly prototypy T457.0001 a 002 intenzívně zkoušeny, uplatnilo Federální ministerstvo dopravy doplňující požadavky na sériovou výrobu řady, týkající se především úpravy lokomotiv do kinematického obrysu. To pro výrobní závod znamenalo navrhnout pro sériové stroje nové kapoty a kabinu strojvedoucího. Dále FMD požadovalo část lokomotiv vybavit dálkovým ovládáním a automatickým regulátorem rychlosti. Posledním významným požadavkem bylo vybavení sériových strojů dvojčlenným řízením, a to takovým, že dvojčlenné řízení mělo být funkční i v případě, že by společně byl spřažen stroj s DO a ARR a stroj bez těchto zařízení. |
První série lokomotiv T457.0003 až 012 se kromě popsaných změn od prototypů odlišovaly svou délkou, celkovou výškou, namísto trakčního alternátoru TA 603 byl použit modernější TA 604 a podobně namísto trakčních motorů TE 005 E byly použity motory TE 015. Kromě toho byla provedena celá řada dalších drobných úprav související především se změnou tvaru kapot. Lokomotivy T457.0011 a 012 byly z výroby zkušebně vybaveny elektronickým regulátorem dieselu namísto regulátoru sdruženého, použitého u předchozích lokomotiv. Stroje byly dodány počátkem roku 1985 do dep: Olomouc (003 až 007) a Nymburk (008 až 012). |
730 013-0 až 730 017-1 |
|
Druhá, pětikusová série (pro ČKD první výrobní série) byla k ČSD dodána počátkem roku 1988 již pod novým označením řadou 730. Tyto stroje byly vybaveny dálkovým ovládáním a automatickým regulátorem rychlosti. |
Protože v době jejich výroby už ale byly ve výrobě i prototypy modernější řady 731, jejich další výroba pro ČSD se neuskutečnila. Lokomotivy byly dodány do dep: Česká Třebová (013 až 015) a Nymburk (016 a 017). |
730 018-9 a 730 019-7 |
|
Do provozu k ČSD (resp. ČD) postupem času přibyly ještě další dva stroje řady 730. Jde o původní lokomotivy 730 620-2 a 730 607-9, |
které byly z výroby dodány do drážního průmyslu. První z lokomotiv byla k ČSD předána 1.2.1990, druhá již k ČD 15.12.1993. |
730 601-2 až 730 641-8 |
|
Po vyrobení poslední lokomotivy (730 017-1) pro ČSD pokračovala sériová výroba "Ponorek" čtyřiadvacetikusovou sérií lokomotiv určených pro drážní průmysl a železniční vojsko. Tyto stroje již byly dodávány s novým označením řadou 730 6xx . Jedna z lokomotiv byla dodána do Jugoslávie (viz. dále). |
V první polovině roku 1989 byla vyrobena poslední osmnáctikusová série lokomotiv opět pro drážní průmysl (poslední stroj 730 641-8). Některé z těchto lokomotiv byly dodány na Slovensko, kde po rozdělení Československa zůstaly. Jde o stroje čísel 605, 610, 611, 615, 616, 617, 618, 619, 621, 629, 639 a 640. |
T457-J-001 |
Pod tímto neobvyklým označením byl jeden ze strojů (výrobní číslo 15017/1988) dodán do Jugoslávie do dřevařských závodů Maglija. Od ostatních lokomotiv řady se lišil jen v několika málo detailech. |
Přehled výroby řady T457.0 (730) |
Série |
Označení lokomotiv |
Kusů |
Rok výroby |
Výrobní čísla |
prototypy |
T457.0001 až 0003I |
3 |
1978 |
10818 až 10820 |
0. |
T457.0003II až 0012 |
10 |
1985 |
13605 až 13614 |
1. |
730 013 až 730 017 |
5 |
1988 |
14750 až 14754 |
1. |
730 601 až 730 606 |
6 |
1988 |
14994 až 14999 |
1. |
730 607 až 730 621 |
15 |
1988 |
15002 až 15016 |
1. |
730 622 a 730 623 |
2 |
1988 |
15020 až 15021 |
1. |
T457-J-001 |
1 |
1988 |
15017 |
2. |
730 624 až 730 641 |
18 |
1989 |
15800 až 15817 |
Dodávky lokomotiv řady T457.0 (730) |
Označení z výroby |
Současné označení |
Výrobní číslo |
Datum dodání |
Dodána do |
Poznámky |
T457.0001 | (730 001-5) | 10818/78 | 7.3.1980 | ČSD - LD Praha-Vršovice | |
T457.0002 | 730 002-3 | 10819/78 | 1.10.1982 | ČSD - LD Nymburk | |
T457.0003I | 730 501-4 | 10820/78 | 1.8.1982 | Vývoj ČKD | od 1.8.1982 T457.0501 |
T457.0003II | 730 003-1 | 13605/85 | 20.2.1985 | ČSD - LD Olomouc | |
T457.0004 | 730 004-9 | 13606/85 | 28.2.1985 | ČSD - LD Olomouc | |
T457.0005 | 730 005-6 | 13607/85 | 22.2.1985 | ČSD - LD Olomouc | |
T457.0006 | 730 006-4 | 13608/85 | 28.2.1985 | ČSD - LD Olomouc | |
T457.0007 | 730 007-2 | 13609/85 | 28.2.1985 | ČSD - LD Olomouc | |
T457.0008 | 730 008-0 | 13610/85 | 28.2.1985 | ČSD - LD Nymburk | |
T457.0009 | 730 009-8 | 13611/85 | 28.2.1985 | ČSD - LD Nymburk | |
T457.0010 | 730 010-6 | 13612/85 | 28.2.1985 | ČSD - LD Nymburk | |
T457.0011 | 730 011-4 | 13613/85 | 28.2.1985 | ČSD - LD Nymburk | |
T457.0012 | 730 012-2 | 13614/85 | 30.4.1985 | ČSD - LD Nymburk | |
730 013-0 | 730 013-0 | 14750/88 | 15.3.1988 | ČSD - LD Česká Třebová | |
730 014-8 | 730 014-8 | 14751/88 | 15.3.1988 | ČSD - LD Česká Třebová | |
730 015-5 | 730 015-5 | 14752/88 | 22.3.1988 | ČSD - LD Česká Třebová | |
730 016-3 | 730 016-3 | 14753/88 | 24.3.1988 | ČSD - LD Nymburk | |
730 017-1 | 730 017-1 | 14754/88 | 24.3.1988 | ČSD - LD Nymburk | |
730 620-2 | 730 018-9 | 15015/88 | 1.2.1990 | ČSD - LD Nymburk | převzata z "průmyslu" |
730 607-9 | 730 019-7 | 15002/88 | 12.5.1993 | ČD - DKV Česká Třebová | převzata z "průmyslu" |
730 601-2 | 730 601-2 | 14994/88 | 31.3.1988 | ŽS Ústí n.Lab. | |
730 602-0 | 730 602-0 | 14995/88 | 31.3.1988 | TSS Starý Plzenec | |
730 603-8 | 730 603-8 | 14996/88 | 31.3.1988 | TSS Hradec Králové | |
730 604-6 | 730 604-6 | 14997/88 | 15.4.1988 | TSS Starý Plzenec | |
730 605-3 | 730 605-3 | 14998/88 | 15.4.1988 | ŽS Bratislava | |
730 606-1 | 730 606-1 | 14999/88 | 15.4.1988 | ŽS Ústí n.Lab. | |
730 607-9 | 730 607-9 | 15002/88 | 15.4.1988 | TSS Hradec Králové | 12.5.1993 k ČD |
730 608-7 | 730 608-7 | 15003/88 | 27.4.1988 | VÚ 1550 Heřman. Městec | |
730 609-5 | 730 609-5 | 15004/88 | 27.4.1988 | VÚ 1337 Týniště n.Orl. | |
730 610-3 | 730 610-3 | 15005/88 | 30.4.1988 | VÚ 3845 Zem. Kostoľany | |
730 611-1 | 730 611-1 | 15006/88 | 30.4.1988 | VÚ 1287 Nováky | |
730 612-9 | 730 612-9 | 15007/88 | 30.4.1988 | VÚ 3992 Pardubice | |
730 613-7 | 730 613-7 | 15008/88 | 12.5.1988 | ŽOS Chomutov | |
730 614-5 | 730 614-5 | 15009/88 | 30.4.1988 | VÚ 3992 Pardubice | |
730 615-2 | 730 615-2 | 15010/88 | 30.4.1988 | VÚ 5728 Trenčín | |
730 616-0 | 730 616-0 | 15011/88 | 30.4.1988 | VÚ 5728 Trenčín (Skelné) | |
730 617-8 | 730 617-8 | 15012/88 | 13.5.1988 | TD Vrútky | |
730 618-6 | 730 618-6 | 15013/88 | 19.5.1988 | TSS Bratislava | |
730 619-4 | 730 619-4 | 15014/88 | 19.5.1988 | TSS Košice | |
730 620-2 | 730 620-2 | 15015/88 | 24.5.1988 | HÚŽ Praha (Vrútky) | 1.2.1990 k ČSD |
730 621-0 | 730 621-0 | 15016/88 | 14.6.1988 | TD Zvolen | |
730 622-8 | 730 622-8 | 15020/88 | 31.5.1988 | TSS Olomouc | |
730 623-6 | 730 623-6 | 15021/88 | 7.6.1988 | TSS Hulín | |
730 624-4 | 730 624-4 | 15800/89 | 19.5.1989 | ŽS Plzeň | |
730 625-1 | 730 625-1 | 15801/89 | 19.5.1989 | ŽS Brno | |
730 626-9 | 730 626-9 | 15802/89 | 19.5.1989 | TSS Hradec Králové | |
730 627-7 | 730 627-7 | 15803/89 | 19.5.1989 | TSS Ústí n.Lab. | |
730 628-5 | 730 628-5 | 15804/89 | 19.5.1989 | TSS Hulín | |
730 629-3 | 730 629-3 | 15805/89 | 25.5.1989 | TSS Košice | |
730 630-1 | 730 630-1 | 15806/89 | 26.5.1989 | VŽV Bohumín | |
730 631-9 | 730 631-9 | 15807/89 | 26.5.1989 | VŽV Bohumín | |
730 632-7 | 730 632-7 | 15808/89 | 30.5.1989 | EŽ Praha | |
730 633-5 | 730 633-5 | 15809/89 | 30.5.1989 | ŽOS Česká Lípa | |
730 634-3 | 730 634-3 | 15810/89 | 31.5.1989 | VÚ 1550 Chlumec n.Cidl. | |
730 635-0 | 730 635-0 | 15811/89 | 31.5.1989 | VÚ 1213 Nový Jičín | |
730 636-8 | 730 636-8 | 15812/89 | 31.5.1989 | ŽOS Louny | |
730 637-6 | 730 637-6 | 15813/89 | 7.6.1989 | VÚ 4813 Náměšť n.Osl. | |
730 638-4 | 730 638-4 | 15814/89 | 13.6.1989 | VÚ Mikulovice u Jes. | |
730 639-2 | 730 639-2 | 15815/89 | 29.6.1989 | VÚ 1287 Nováky | |
730 640-0 | 730 640-0 | 15816/89 | 29.6.1989 | VÚ 1217 Moldava n.Bod. | |
730 641-8 | 730 641-8 | 15817/89 | 27.6.1989 | VÚ 1550 Halenkov | |
T457J-001 | T457J-001 | 15017/88 | 1988 | Dřevařské závody Maglija |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- Malý atlas lokomotiv 2002 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek) - ŽM atlas vozidel - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu (J. Pernička, P. Kadeřávek a kolektiv) - ŽELEZNIČÁŘ roč. 1986 - osobní poznámky pana Josefa Motyčky |
Poslední aktualizace 9.10.2007