Řada 460 (ex EM488.0)Vagónka TATRA Studénka + MEZ Vsetín 1971-1978 |
Vývoj |
|
Práce na vývoji nových řad elektrických jednotek pro příměstskou dopravu i službu na vedlejších tratích ČSD byly na základě žádosti
Ministerstva dopravy a spojů (MDS) zahájeny v roce 1962. V případě jednotky na střídavý proud
o napětí 25 kV to bylo na základě požadavkového listu
Výzkumného ústavu dopravního (VÚD) v zastoupení MDS ze dne 11.10.1962, v případě jednotky na stejnosměrný proud
o napětí 3 kV pak na základě požadavkového listu ze 6.12.1962. Hlavními řešiteli úkolu
byli Výzkumný ústav kolejových vozidel (VÚKV) Praha a Vagónka TATRA Studénka n.p. s tím, že řešitelem a subdodavatelem elektrické výzbroje se staly Moravské elektrotechnické závody n. p. (MEZ) Vsetín. Interní označení nově vyvíjených jednotek bylo EMV 25 pro jednotku na střídavý proud a EMV 3 pro jednotku na proud stejnosměrný.
Projekční přípravy stejnosměrného elektrického vlaku se v duchu původního zadání naplno rozběhly v roce 1963, roku 1965 však
MD požadavkovým listem ze dne 18.12.1965 rozšířilo řešení o úkol
"I-1-8-7 Elektrický motorový vlak dvouproudový". Mělo jít o zmíněnou alternativu s použitím usměrňovačového vozu, který byl vlastně jakýmsi adaptérem umožňujícím napájení jinak v zásadně nezměněného stejnosměrného hlavového vozu transformovaným a usměrněným střídavým proudem. Střídavý proud si měl usměrňovačový vůz sám odebírat z troleje pomocí vlastních pantografů, elektrické agregáty měly být opět z převážné většiny umístěny pod střechou nebo
pod podlahou vozidla, aby se nezmenšovala plocha vozu využitelná pro cestující. Mělo tedy jít o naši první dvousystémovou elektrickou jednotku!
|
otázka uvažovaného přechodu ČSD pouze na střídavou soustavu 25 kV, 50 Hz. Dalším důkazem
nejistoty MD byl vývoj složení jednotek, kdy prototypy SM487.0 byly z výroby třívozové v sestavě M + V + Ř, avšak sériové jednotky se vyráběly již jako pětivozové s hnacími vozy na obou koncích (M + V + V + V + M). Sériová výroba pětivozových jednotek (označených řadou SM488.0) proběhla v letech 1970 a 1971 v celkovém počtu 17 kusů, tedy 34 hnacích vozů.
Jedním z důkazů
toho, že ČSD opravdu měly zájem o další elektrické jednotky, byla série jednání mezi tehdejší ČSSR a PLR, která se odehrála ve dnech 20. až 26.6.1979. Předmětem jednání bylo řešení možného zajištění dodávek stejnosměrných elektrických jednotek z Polska
(obdoba polské řady EN71), přičemž polská strana požadovala od ČSSR zajištění dodávek trakčních motorů (MEZ Vsetín),
pulzních měničů (ČKD), motorgenerátorových soustrojí (výrobce nenalezen) a některých dalších prvků (např. okna a dveře – Vagónka Studénka).
Avšak opět hlavně proto, že MEZ odmítal vyvinout a vyrábět motory pro
pulzní
regulaci, ve finále nedošlo ani k tomuto dovozu uvažovaných třívozových jednotek ve složení Ř + M + Ř
s vozy o délce 22 m. |
Technický popis motorového vozu EM488.0 |
|
Hrubá stavba skříně motorových vozů je stejně jako v případě vozů vložených samonosná, svařená z trubek (vlastní skříň), nebo válcovaných či lisovaných profilů (kostra spodku). Hlavními částmi skříně vozu jsou spodek, dvě bočnice, dvě čela a střecha. V oddíle pro cestující je celkem 24 dvoumístných sedadel v uspořádání 2 + 2. Sedadla mají kostru svařenou ze čtyřhranných trubek a lisovaných profilů. Čalouněna jsou pěnovou latexovou gumou |
na dřevěném rámu, vrchní potah je z plastické kůže. Na opěradlech zad na straně u středové uličky jsou kovová madla pro stojící cestující. Všechna okna oddílu pro cestující mají šířku 1200 mm, jsou polospouštěcí s dvojitými skly zasazenými do hliníkových rámů. Pod každým oknem se mezi lavicemi nachází dřevěné stolky, pod kterými jsou koše na odpadky.
Provedení podvozků řady EM488.0 bylo odvozeno od nerealizované varianty střídavých jednotek s individuálním pohonem náprav a v zásadě vychází z jednotného československého typu podvozků pro osobní vozy vyvinutého ve VÚKV.
Vytápění hnacího vozu je (stejně jako u vozů přípojných) elektrické, napájené napětím z troleje. Vytápěcí obvod je rozdělen do větví po šesti topidlech zapojených v sérii. Vytápěcí výkon, rozdělený do dvou stupňů, je dimenzován
na venkovní teplotu –20 °C. Větrání oddílu pro cestující je nucené přetlakové s rozvodem vzduchu kanály ve střeše vozu. V zimním období se větrací vzduch přihřívá na teplotu 22 °C. Při poklesu vnější teploty pod
–5 °C se část větracího vzduchu recirkuluje přisáváním z oddílů pro cestující. Regulaci vytápění i větrání na cílovou vnitřní teplotu 22 °C zajišťovaly od výroby stonkové termostaty. |
Technický popis vloženého vozu N488.0 |
|
Vložené vozy jsou koncepčně odvozeny od klasických osobních vozů a základními rozměry odpovídají vozům UIC typu Y. Asi největší odchylkou od standardu jsou nástupní
prostory ve střední části vozu a středové nástupní dveře. Po stránce řešení interiéru a exteriéru pak jsou vložené vozy maximálně unifikovány s vozy hnacími. |
u hnacího
vozu) a menší je také průměr kol (920 mm oproti 1000 mm u
hnacího vozu). Všechna kola v podvozku jsou (stejně jako u hnacích vozů) oboustranně brzděna dvojčitými zdržemi. Brzdové pákoví je vyrovnávací, stavitelné, ovládané táhlem od 14" brzdového válce
na spodku vozu. Kotvení pákoví je řešeno přes otočný čep skříně,
všechny ostatní části pak jsou zavěšeny na rámu podvozku. Ruční brzda působí u vloženého vozu na oba podvozky. |
Technický popis plánovaného usměrňovačového vozu SNEM488.0 |
|
Usměrňovačový vůz uvažované řady SNEM488.0 měl po konstrukční stránce vycházet
z unifikovaného vloženého vozu N488.0, avšak s nezbytnými úpravami pro možnost zprostředkování napájení hnacího vozu EM488.0 stejnosměrným proudem
3 kV při odběru střídavého trolejového napětí 25 kV, 50 Hz. |
jeden či dva klasické dvouramenné sběrače typu 4 SLS, hlavní tlakovzdušný dráhový vypínač DVV 25 (s odpojovači DVO 25 a uzemňovačem), měřicí transformátor napětí s vysokonapěťovou pojistkou a kondenzátorovou průchodku
MICAFIL, přičemž ochranu přívodu proti atmosférickému přepětí měla zajišťovat bleskojistka. Ze sběrnice pak měl být proud veden dále na primární vinutí transformátoru. Usměrňování transformovaného proudu z výstupu sekundárního vinutí transformátoru měly zajišťovat křemíkové usměrňovače. Na ty pak v elektrickém schématu navazuje vyhlazovací tlumivka, ze které už měl
vystupovat cca na 35 % zvlněný proud o stejnosměrném napětí
3 k V, který měl být pomocí kabelové propojky se zástrčkou veden do sousedního hnacího vozu k přepínači napájení. Ochranu střídavých obvodů měla zajišťovat elektromagnetická sekundární relé, napájení pomocných pohonů bylo navrženo kabelem 3x 380 V / 220 V z motorgenerátoru
hnacího vozu. |
Prototypová jednotka s hnacími vozy EM488.0001 a EM488.0002 |
|
Po řadě průtahů byly prototypové hnací vozy EM488.0001 a EM488.0002 do stavu schopného zkoušek výrobně dokončeny v polovině roku 1971. Z trojice prototypových vložených vozů
se však tou dobou dokončoval pouze jediný, a to N488.0053. Zbylé dva, vyráběné původně jako vozy usměrňovačové, teprve procházely rekonstrukcí do "standardní" podoby vložených vozů.
Dne 13.10.1971 se v Praze poprvé sešla prototypová komise složená
ze zástupců výrobců i odběratele, jejímž úkolem bylo provést prototypový vlak zkouškami a vyřešit maximum počátečních problémů tak, aby bylo vozidlo po ukončení zkoušek schopné řádného provozu u ČSD a mohlo být
vyráběno sériově. Na úvodní schůzi byl především sestaven plán zkoušek
jednotky EM488.0001/002, zahrnující také předpoklad naježdění 100000 km v období zkušebního provozu
od 6.12.1971 do 29.8.1972. |
Do konce léta 1972 prototypová jednotka ujela v rámci zkušebního provozu úctyhodných 130 tisíc kilometrů, což při jízdách na 42 kilometrů dlouhé trati
Ostrava-Poruba – Český Těšín znamenalo denní proběh kolem 750 kilometrů. |
Sériové jednotky s hnacími vozy M488.0003 až EM488.0086 |
|
Výroba sériových jednotek proběhla v letech 1974 až 1978.
Od září 1974 do konce roku 1978 převzaly ČSD celkem 42 sériových jednotek. |
Mega-střídači). Na Slovensku zůstávají v roce 2014 provozní jednotky složené z hnacích vozů 029/030, 031/032, 033/034, 037/038, 039/040, 041/042, 043/044, 045/046, 051/052, 053/054 a 057/058 – všechny ostatní původně na Slovensko dodané hnací vozy už byly sešrotovány. |
Přehled výroby řady EM488.0 |
Hnací vůz | Výr. číslo | Převzat dne | Datum TBZ | Vložený vůz | Výr. číslo | Hnací vůz | Výr. číslo | Převzat dne | Datum TBZ | Vložený vůz | Výr. číslo | |
460 001-1 | 73207 | 10.1.1972 | 6.12.1971 | 063 301-6 | 73209 | 460 043-3 | 78179 | 30.6.1976 | 12.7.1976 | 063 364-4 | 78438 | |
460 002-9 | 73208 | 10.1.1972 | 6.12.1971 | 063 302-4 | 73210 | 460 044-1 | 78180 | 30.6.1976 | 12.7.1976 | 063 365-1 | 78439 | |
a 5.2.1974 | 063 303-2 | 73211 | 063 366-9 | 78440 | ||||||||
460 045-8 | 78181 | 20.8.1976 | 30.8.1976 | 063 367-7 | 78441 | |||||||
460 046-6 | 78182 | 20.8.1976 | 30.8.1976 | 063 368-5 | 78442 | |||||||
063 369-3 | 78443 | |||||||||||
460 003-7 | 76668 | 30.9.1974 | 5.11.1974 | 063 304-0 | 76603 | 460 047-4 | 78183 | 10.9.1976 | 20.9.1976 | 063 370-1 | 78444 | |
460 004-5 | 76669 | 30.9.1974 | 5.11.1974 | 063 305-7 | 76604 | 460 048-2 | 78184 | 10.9.1976 | 20.9.1976 | 063 371-9 | 78445 | |
063 306-5 | 76605 | 063 372-7 | 78446 | |||||||||
460 005-2 | 76670 | 31.10.1974 | 15.11.1974 | 063 307-3 | 76606 | 460 049-0 | 78185 | 30.9.1976 | 12.10.1976 | 063 373-5 | 78447 | |
460 006-0 | 76671 | 31.10.1974 | 15.11.1974 | 063 308-1 | 76607 | 460 050-8 | 78186 | 30.9.1976 | 12.10.1976 | 063 374-3 | 78448 | |
063 309-9 | 76608 | 063 375-0 | 78449 | |||||||||
460 007-8 | 76672 | 30.11.1974 | 20.12.1974 | 063 310-7 | 76609 | 460 051-6 | 78187 | 10.11.1976 | 20.11.1976 | 063 376-8 | 78450 | |
460 008-6 | 76673 | 30.11.1974 | 20.12.1974 | 063 311-5 | 76610 | 460 052-4 | 78188 | 10.11.1976 | 20.11.1976 | 063 377-6 | 78451 | |
063 312-3 | 76611 | 063 378-4 | 78452 | |||||||||
460 009-4 | 76674 | 28.12.1974 | 27.1.1975 | 063 313-1 | 76612 | 460 053-2 | 78189 | 10.12.1976 | 21.12.1976 | 063 379-2 | 78453 | |
460 010-2 | 76675 | 28.12.1974 | 27.1.1975 | 063 314-9 | 76613 | 460 054-0 | 78190 | 10.12.1976 | 21.12.1976 | 063 380-0 | 78454 | |
063 315-6 | 76614 | 063 381-8 | 78455 | |||||||||
460 011-0 | 76676 | 31.1.1975 | 5.3.1975 | 063 316-4 | 76615 | 460 055-7 | 78191 | 31.12.1976 | 5.1.1977 | 063 382-6 | 78456 | |
460 012-8 | 76677 | 31.1.1975 | 5.3.1975 | 063 317-2 | 76616 | 460 056-5 | 78192 | 31.12.1976 | 5.1.1977 | 063 383-4 | 78457 | |
063 318-0 | 76617 | 063 384-2 | 78458 | |||||||||
460 013-6 | 76678 | 10.3.1975 | 1.4.1975 | 063 319-8 | 76618 | 460 057-3 | 78193 | 20.2.1977 | 27.2.1977 | 063 385-9 | 78459 | |
460 014-4 | 76679 | 10.3.1975 | 1.4.1975 | 063 320-6 | 76619 | 460 058-1 | 78194 | 20.2.1977 | 27.2.1977 | 063 386-7 | 78460 | |
063 321-4 | 76620 | 063 387-5 | 78461 | |||||||||
460 015-1 | 76680 | 10.4.1975 | 22.4.1975 | 063 322-2 | 76621 | 460 059-9 | 78195 | 20.4.1977 | 2.5.1977 | 063 388-3 | 78462 | |
460 016-9 | 76681 | 10.4.1975 | 22.4.1975 | 063 323-0 | 76622 | 460 060-7 | 78196 | 20.4.1977 | 2.5.1977 | 063 389-1 | 78463 | |
063 324-8 | 76623 | 063 390-9 | 78464 | |||||||||
460 017-7 | 76682 | 8.5.1975 | 28.5.1975 | 063 325-5 | 76624 | 460 061-5 | 78197 | 31.5.1977 | 7.6.1977 | 063 391-7 | 78465 | |
460 018-5 | 76683 | 8.5.1975 | 28.5.1975 | 063 326-3 | 76625 | 460 062-3 | 78198 | 31.5.1977 | 7.6.1977 | 063 392-5 | 78466 | |
063 327-1 | 76626 | 063 393-3 | 78467 | |||||||||
460 019-3 | 76684 | 10.6.1975 | 24.6.1975 | 063 328-9 | 76627 | 460 063-1 | 79321 | 30.6.1977 | 7.7.1977 | 063 394-1 | 79345 | |
460 020-1 | 76685 | 10.6.1975 | 24.6.1975 | 063 329-7 | 76628 | 460 064-9 | 79322 | 30.6.1977 | 7.7.1977 | 063 395-8 | 79346 | |
063 330-5 | 76629 | 063 396-6 | 79347 | |||||||||
460 021-9 | 76686 | 14.7.1975 | 17.7.1975 | 063 331-3 | 76630 | 460 065-6 | 79323 | 10.8.1977 | 19.8.1977 | 063 397-4 | 79348 | |
460 022-7 | 76687 | 17.7.1975 | 17.7.1975 | 063 332-1 | 76631 | 460 066-4 | 79324 | 10.8.1977 | 19.8.1977 | 063 398-2 | 79349 | |
063 333-9 | 76632 | 063 399-0 | 79350 | |||||||||
460 023-5 | 77400 | 30.8.1975 | 9.9.1975 | 063 334-7 | 77527 | 460 067-2 | 79325 | 13.9.1977 | 26.9.1977 | 063 400-6 | 79351 | |
460 024-3 | 77401 | 30.8.1975 | 9.9.1975 | 063 335-4 | 77528 | 460 068-0 | 79326 | 13.9.1977 | 26.9.1977 | 063 401-4 | 79352 | |
063 336-2 | 77529 | 063 402-2 | 79353 | |||||||||
460 025-0 | 77402 | 30.9.1975 | 7.10.1975 | 063 337-0 | 77530 | 460 069-8 | 79327 | 30.9.1977 | 21.10.1977 | 063 403-0 | 79354 | |
460 026-8 | 77403 | 30.9.1975 | 7.10.1975 | 063 338-8 | 77531 | 460 070-6 | 79328 | 30.9.1977 | 21.10.1977 | 063 404-8 | 79355 | |
063 339-6 | 77532 | 063 405-5 | 79356 | |||||||||
460 027-6 | 77404 | 28.10.1975 | 5.11.1975 | 063 340-4 | 77533 | 460 071-4 | 79329 | 30.10.1977 | 18.11.1977 | 063 406-3 | 79357 | |
460 028-4 | 77405 | 28.10.1975 | 5.11.1975 | 063 341-2 | 77534 | 460 072-2 | 79330 | 30.10.1977 | 18.11.1977 | 063 407-1 | 79358 | |
063 342-0 | 77535 | 063 408-9 | 79359 | |||||||||
460 029-2 | 77406 | 20.11.1975 | 12.12.1975 | 063 343-8 | 77536 | 460 073-0 | 79331 | 30.11.1977 | 20.12.1977 | 063 409-7 | 79360 | |
460 030-0 | 77407 | 20.11.1975 | 12.12.1975 | 063 344-6 | 77537 | 460 074-8 | 79332 | 30.11.1977 | 20.12.1977 | 063 410-5 | 79361 | |
063 345-3 | 77538 | 063 411-3 | 79362 | |||||||||
460 031-8 | 77408 | 10.12.1975 | 23.12.1975 | 063 346-1 | 77539 | 460 075-5 | 79333 | 10.1.1978 | 2.2.1978 | 063 412-1 | 79363 | |
460 032-6 | 77409 | 10.12.1975 | 23.12.1975 | 063 347-9 | 77540 | 460 076-3 | 79334 | 10.1.1978 | 2.2.1978 | 063 413-9 | 79364 | |
063 348-7 | 77541 | 063 414-7 | 79365 | |||||||||
460 033-4 | 77410 | 30.12.1975 | 15.1.1976 | 063 349-5 | 77542 | 460 077-1 | 79335 | 20.2.1978 | 13.3.1978 | 063 415-4 | 79366 | |
460 034-2 | 77411 | 30.12.1975 | 15.1.1976 | 063 350-3 | 77543 | 460 078-9 | 79336 | 20.2.1978 | 13.3.1978 | 063 416-2 | 79367 | |
063 351-1 | 77544 | 063 417-0 | 79368 | |||||||||
460 035-9 | 77412 | 31.1.1976 | 11.2.1976 | 063 352-9 | 77545 | 460 079-7 | 79337 | 3.4.1978 | 17.4.1978 | 063 418-8 | 79369 | |
460 036-7 | 77413 | 31.1.1976 | 11.2.1976 | 063 353-7 | 77546 | 460 080-5 | 79338 | 3.4.1978 | 17.4.1978 | 063 419-6 | 79370 | |
063 354-5 | 77547 | 063 420-4 | 79371 | |||||||||
460 037-5 | 77414 | 29.2.1976 | 12.3.1976 | 063 355-2 | 77548 | 460 081-3 | 79339 | 10.5.1978 | 22.5.1978 | 063 421-2 | 79372 | |
460 038-3 | 77415 | 29.2.1976 | 12.3.1976 | 063 356-0 | 77549 | 460 082-1 | 79340 | 10.5.1978 | 22.5.1978 | 063 422-0 | 79373 | |
063 357-8 | 77550 | 063 423-8 | 79374 | |||||||||
460 039-1 | 77416 | 31.3.1976 | 16.4.1976 | 063 358-6 | 77551 | 460 083-9 | 79341 | 10.6.1978 | 29.6.1978 | 063 424-6 | 79375 | |
460 040-9 | 77417 | 31.3.1976 | 16.4.1976 | 063 359-4 | 77552 | 460 084-7 | 79342 | 10.6.1978 | 29.6.1978 | 063 425-3 | 79376 | |
063 360-2 | 77553 | 063 426-1 | 79377 | |||||||||
460 041-7 | 77418 | 31.5.1976 | 11.6.1976 | 063 361-0 | 77554 | 460 085-4 | 79343 | 31.8.1978 | 26.9.1978 | 063 427-9 | 79378 | |
460 042-5 | 77419 | 31.5.1976 | 11.6.1976 | 063 362-8 | 77555 | 460 086-2 | 79344 | 31.8.1978 | 26.9.1978 | 063 428-7 | 79379 | |
063 363-6 | 77556 | 063 429-5 | 79380 |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- ŽM atlas vozidel - Elektrické jednotky (J. Pernička a kolektiv) - ŽELEZNICE 5/1993 - První dvousoustavová vozidla ČSD (J. Adamovský) - Zvláštní otisk
tech. zpráv VÚKV Praha č. 2/3 1972 - Elektrický motorový vlak na stejnosměrný proud 3 kV a řešení vlaku dvouproudového
(V. Šírl) - osobní poznámky a podklady pánů Jiřího Adamovského a Pavla Chomjaka |
Poslední aktualizace 19.11.2014