Řada 736TSM Martin 1971-1979 (rekonstrukce ŽOS Zvolen 1998-2009) |
Vývoj |
|
Již po svém vzniku, s rozdělením Československa roku 1993, si začaly tehdejší Železnice Slovenské republiky (ŽSR) utvářet představu budoucnosti svého lokomotivního parku, který v zájmu racionalizace provozu bude muset projít rozsáhlou proměnou. Kromě nedostatečného počtu moderních motorových vozů pro provoz na místních i hlavních tratích a nedostatcích v dalších kategoriích kolejových |
vozidel byla konstatována potřeba univerzální lehké motorové lokomotivy "menší" než většinou neefektivně využívané stroje řad 750 až 754. |
Technický popis |
|
Hlavní rám lokomotivy je včetně pojezdu převzat z původní lokomotivy řady 735, upraveny jsou schůdky (bezpečnější šikmé provedení), dále jsou provedeny další úpravy související se zabudováním deformačních prvků za nárazníky a s osazením rámu novými agregáty.
Doplněno je mazání okolků systémem Delimon RailJet. Před kabinou pak je v delší kapotě napříč uložen ještě pomocný agregát, sestávající ze čtyřdobého šestiválcového motoru Caterpillar 3056 DI-TA a alternátoru 1FC2 224-4 (od lokomotivy čísla 018 není pomocný agregát instalován!). |
lokomotivy, řízení brzdových systémů, buzení pomocných alternátorů, mazání okolků, pískování, ochranu proti skluzu, mnohočlenné řízení atd.) zajišťuje mikroprocesorový systém INTELO Maxi, rychloměrné soupravy na stanovištích obsluhy jsou typu Metra LTE, vlakový zabezpečovač LS 90 je od firmy AŽD Praha.
Lokomotiva je pomocí valivých kluznic a otočných čepů uložena na dvou dvounápravových podvozcích, ve kterých jsou dvojkolí vedena kyvnými rameny. Čtveřice tlapových trakčních motorů je typu TE 005 E, točivý moment se z trakčních motorů na nápravy přenáší přes jednoduchý čelní ozubený převod s převodovým poměrem 77:16. Tlakový vzduch do pneumatických brzdových okruhů dodává šroubový kompresor Atmos LE 180, dva hlavní vzduchojemy o celkovém objemu 1000 litrů jsou umístěny po stranách naftové nádrže mezi podvozky (objem naftové nádrže je 2000 litrů). |
736 001-9 a 736 002-7 |
|
První prototyp, který vznikl přestavbou lokomotivy 735 016-8, byl poprvé veřejnosti představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v září 1998 ještě s označením 736 016-7 (původně se uvažovalo, že rekonstruované lokomotivy ponesou inventární čísla po výchozích strojích řady 735). Už ke 30.9.1998 však byl přeznačen na číslo 736 001-9. |
(tzv. "raket") č. 58201/52800 mezi Zvolenem
a Košicemi. Počínaje 22.10.2001 začal sloužit v osobní dopravě na tratích Zvolen - Vrútky a Zvolen - Fiľakovo.
Dnes je stroj ve stavu "nákladní" společnosti ZS Cargo Slovakia a slouží v běžném provozu u depa Zvolen. Jeho domovským depem je od počátku depo ve Zvolenu. Od roku 2005 patří také druhý prototyp společnosti ZS Cargo Slovakia. |
736 003-5 až 736 024-2 a 736 101-7 až 736 105-8 |
|
Roku 2003 se rozběhly postupné dodávky dalších lokomotiv, které byly kromě depa Zvolen dodávány také do Nových Zámků (čísla 007 až 010). S rozdělením Železničnej spoločnosti, a.s. na podniky Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. ke dni 1.1.2005 byly všechny stroje řady 736 převedeny pod "nákladní" společnost ZS Cargo Slovakia a došlo k jejich soustředění pouze do depa ve Zvolenu. Lokomotivy vynikající svou všestrannou použitelností a vybavené jak pro provoz s klasickými osobními vozy (elektrické vytápění souprav), tak s přípojnými vozy k motorovým vozům (zásuvky pro dobíjení baterií přípojných vozů a ovládání jejich dveří), tímto krokem zcela přestaly být v osobní dopravě využívány! Přesto se řada 736 zanedlouho do osobní dopravy na slovenských tratích opět vrátila, a to |
v podobě pětice Železniční společností, a.s. nově nakoupených lokomotiv, které byly označeny čísly 736 101-7 až 736 105-8 a zařazeny do provozu v depu Nové Zámky. |
Seznam výchozích lokomotiv řady 735 a z nich rekonstruovaných 736 |
Nová loko. |
Nové výr. číslo ŽOS |
Původní loko. |
Původní výr. číslo TSM |
Rok reko. |
Provozovatel |
736 001-9 | 62A / 001 / 00 | 735 016-8 | TSM 44230016/1974 | 1998 | ZSSK CARGO |
736 002-7 | 62A / 002 / 02 | 735 079-6 | TSM 44230079/1976 | 2001 | ZSSK CARGO |
736 003-5 | 62A / 003 / 03 | 735 051-5 | TSM 44230051/1975 | 2002 | ZSSK CARGO |
736 004-3 | 62A / 004 / 03 | 735 121-6 | TSM 44230121/1976 | 2002 | ZSSK CARGO |
736 005-0 | 62A / 005 / 03 | 735 252-9 | TSM 44230255/1979 | 2002 | ZSSK CARGO |
736 006-8 | 62A / 006 / 04 | 735 182-8 | TSM 44230183/1977 | 2003 | ZSSK CARGO |
736 007-6 | 62A / 007 / 04 | 735 060-6 | TSM 44230060/1976 | 2003 | ZSSK CARGO |
736 008-4 | 62A / 008 / 04 | 735 078-8 | TSM 44230078/1976 | 2003 | ZSSK CARGO |
736 009-2 | 62A / 009 / 04 | 735 052-3 | TSM 44230052/1975 | 2004 | ZSSK CARGO |
736 010-0 | 62A / 010 / 04 | 735 061-4 | TSM 44230061/1976 | 2004 | ZSSK CARGO |
736 011-8 | 62A / 011 / 04 | 735 183-6 | TSM 44230182/1977 | 2004 | ZSSK CARGO |
736 012-6 | 62A / 012 / 05 | 735 120-8 | TSM 44230120/1976 | 2005 | ZSSK CARGO |
736 013-4 | 62A / 013 / 05 | 735 094-5 | TSM 44230094/1976 | 2005 | ZSSK CARGO |
736 014-2 | 62A / 014 / 05 | 735 111-7 | TSM 44230111/1976 | 2005 | ZSSK CARGO |
736 015-9 | 62A / 015 / 05 | 735 076-2 | TSM 44230076/1976 | 2005 | ZSSK CARGO |
736 016-7 | 62A / 016 / 06 | 735 119-0 | TSM 44230119/1976 | 2006 | ZSSK CARGO |
736 017-5 | 62A / 017 / 06 | 735 112-5 | TSM 44230112/1976 | 2006 | ZSSK CARGO |
736 018-3 | 62A / 018 / 06 | 735 255-2 | TSM 44230258/1979 | 2006 | ZSSK CARGO |
736 019-1 | 62A / 019 / 06 | 735 109-1 | TSM 44230109/1976 | 2006 | ZSSK CARGO |
736 020-9 | 62A / 020 / 07 | 735 110-9 | TSM 44230110/1976 | 2007 | ZSSK CARGO |
736 021-7 | 62A / 021 / 07 | 735 256-0 | TSM 44230259/1979 | 2007 | ZSSK CARGO |
736 022-5 | 62A / 024 / 07 | 735 043-2 | TSM 44230043/1975 | 2007 | ZSSK CARGO |
736 023-3 | 62A / 026 / 08 | 735 050-7 | TSM 44230050/1975 | 2008 | ZSSK CARGO |
736 024-1 | 62A / 027 / 08 | 735 053-5 | TSM 44230053/1975 | 2008 | ZSSK CARGO |
736 101-7 | 62A / 022 / 08 | 735 080-4 | TSM 44230080/1976 | 2008 | ZSSK |
736 102-5 | 62A / 023 / 08 | 735 091-1 | TSM 44230091/1976 | 2008 | ZSSK |
736 103-3 | 62A / 025 / 08 | 735 092-9 | TSM 44230092/1976 | 2008 | ZSSK |
736 104-1 | 62A / 028 / 09 | 735 093-7 | TSM 44230093/1976 | 2009 | ZSSK |
736 105-8 | 62A / 029 / 09 | 735 113-3 | TSM 44230113/1976 | 2009 | ZSSK |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- Malý atlas lokomotiv 2002 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek) - ŽM atlas vozidel - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu (J. Pernička, P. Kadeřávek a kolektiv) - DRÁHA 1/1999 - Modernizace motorových lokomotiv ŽSR (B. Skála) - DRÁHA 6/2005 - Lokomotivy s motory Caterpillar v ČR a SR (D. Brabenec, J. Džurný) - prospekty a propagační materiály výrobce - osobní poznámky pana Rastislava Chalupy a autora stránek |
Poslední aktualizace 13.5.2014