Řada 140 (ex E499.0)ŠKODA Plzeň 1953-1958 |
Vývoj |
|
Přestože se první elektrické vlaky na našem území rozjely po kolejích už v roce 1903 (jednalo se o trať Tábor – Bechyně, fungující v té době na napětí 2x 700 V) a v roce 1928 byl zahájen elektrický provoz na tzv. "Pražských spojkách" (stejnosměrné napětí 1500 V), za skutečné zahájení traťové elektrické vozby v tehdejším
Československu lze považovat až dokončení elektrizace sklonově náročné trati ze Žiliny do Spišské Nové Vsi, na které byl elektrický provoz zahájen 25. února 1956. |
(SLM) a Société Anonyme des Ateliérs
de Sécheron (SAAS) a v rámci urychlení vývoje došlo u nové lokomotivy také k využití některých licenčních prvků.
Dne 3.2.1949 byla s ženevskou společností SAAS podepsána licenční smlouva na výrobu jejich lamelové spojky pro přenos kroutícího momentu z trakčních motorů na nápravy a na některé další komponenty trakční výzbroje. Následně byla 23.2.1949 podepsána smlouva se SLM o spolupráci při konstrukci pojezdu nové lokomotivy. |
Technický popis |
|
Koncepčně je lokomotiva E499.0 skříňová se dvěma čelními kabinami obsluhy, mezi kterými je umístěna
strojovna se šesti kruhovými okny na každé straně. |
trakční motory lokomotivy v podvozcích. |
E499.001 |
|
První prototyp, z výroby označený jako E499.001, byl výrobně dokončen v květnu roku 1953 (výrobní číslo Škoda 3067). |
a sloužil
zde až do července 1956, kdy byl předisponován do Žiliny. V Žilině
stroj hned v počátcích provozu dvakrát vyhořel kvůli rozdílné
době vypnutí obou hlavních vypínačů a následnému přetížení.
Od května 1958 do srpna 1959 byl zapůjčen do České Třebové
ke zkouškám pro potřeby Elektrizace železnic Praha. Během dalšího
provozu v Žilině měl stroj v zimě 1967 násilné poškození,
po kterém byl téměř rok odstaven. Další poškození následovalo
roku 1976, po jeho opravě má první prototyp pozměněn tvar čelních
oken. |
E499.002 až E499.0100 |
|
Sériové dodávky lokomotivní řady E499.0 se uskutečnily v letech 1953 až 1958 celkem v pěti sériích. Dodávány byly do dep ČSD následovně:
Praha - 001, 004, 010, 011, 015, 040, 041, 055, 057, 058, 059, 060, 061, 064, 066, 067, 068, 069, 070, 071, 072, 074, 075, 076, 078, 079, 083, 084, 085, 086, 089, 092
Česká Třebová - 065, 073, 077, 080, 081, 082, 088, 090, 091, 095, 096, 097, 098
Nymburk - 087, 093, 094
Ústí nad Labem - 099, 100 |
Žilina - 008, 009, 013, 016, 019, 022, 023, 024, 025, 026, 028, 029, 030, 031, 032, 033, 034, 035, 036, 038, 039, 042, 044, 045, 047, 052, 053, 062, 063
Spišská Nová Ves - 002, 003, 005, 006, 007, 012, 014, 017, 018, 020, 021, 027, 037, 043, 046, 048, 049, 050, 051, 054, 056
V provozu byly lokomotivy poměrně často mezi depy vyměňovány, v polovině 80. let minulého století se však jejich rozdělení více-méně ustálilo a jezdily u dep Žilina (23 strojů), Spišská Nová Ves (13 strojů), Košice (12 strojů), Olomouc (13 strojů) a Ostrava (31 strojů). |
Provoz |
|
Řada E499.0 byla, pomineme-li několik lokomotiv rozdílných typů pro napětí 1500 V, první řadou elektrických lokomotiv v tehdejším Československu, která výrazně zasáhla do provozu
a převzala od parních lokomotiv vozbu významnějších vlaků.
Tím řada E499.0 na konci 50. let minulého století odstartovala
novou éru provozu na ČSD a zároveň zahájila úspěšnou výrobu elektrických lokomotiv v plzeňské
lokomotivce. |
Po elektrizaci tratě Čadca – Zwardon byla trojici lokomotiv čísel 045, 067 (v roce 2004) a 058 (v roce 2005) doplněna na čela další dvojice světel, což bylo podmínkou pro možné zajíždění těchto strojů i do Polska, kam řada 140 zajišťovala vozbu katowických rychlíků. Právě tyto tři stroje také zůstaly po rozdělení ZSSK na "osobní" a "nákladní" větev k 1.1.2005 u Železniční společnosti Slovensko, a.s. (ZSSK), zatímco zbylé slovenské stroje řady 140 přešly pod Železniční společnost Cargo Slovakia, a.s. a postupně byly zrušeny nebo odprodány do Polska - tedy s výjimkou zmíněného prototypu 001.
Odprodeje přebytečných strojů řad 140 (ale také řad 121 a později i 182) do Polska započaly v roce 2004. Z řady 140 byly jako první po celkové opravě a rekonstrukci prodány stroje čísel 099 a 074, které pak jezdily u společnosti CTL Rail pod označením ET13-R001 a ET13-R002. Postupně se v Polsku začaly objevovat i další lokomotivy, ať už jako odprodané polským dopravcům, anebo sem začaly zajíždět s vlaky českých a slovenských privátních dopravců. V roce 2008 odprodala soukromým dopravcům své poslední 3 "Bobiny" také ZSSK. Řada 140 je dnes v běžném provozu k vidění především na nákladních vlacích privátních dopravců na pomezí Česka, Slovenska a Polska. Přehled dosud dochovaných lokomotiv původní řady E499.0 vystihuje tabulka níže. |
Přehled výroby řady E499.0 |
Série |
Označení lokomotiv |
Kusů v sérii |
Výrobní čísla |
Období dodávek |
12E1 |
E499.001 |
1 |
3067 |
1953 |
12E2 |
E499.002 až 017 |
16 |
3068 až 3083 |
1953 až 1954 |
12E3 |
E499.018 až 040 |
23 |
3084 až 3106 |
1955 až 1956 |
12E4 |
E499.041 až 055 |
15 |
3109 až 3123 |
1957 až 1958 |
12E5 |
E499.056 až 080 |
25 |
3124 až 3148 |
1958 |
12E6 |
E499.081 až 100 |
20 |
3611 až 3630 |
1958 |
Přehled dodnes dochovaných lokomotiv původní řady E499.0 |
Stroj | Současné ozn. |
Majitel |
Stav |
Poznámky |
001 | 140 001-9 |
ZSCS |
neprovozní |
roku 2016 by měla být předána MDC-ŽSR |
004 | E499.004 |
ČD, DHV Lužná |
provozní |
deponována v Bohumíně |
005 | E499.005 | MDC-ŽSR | pomník | na pomníku v depu Spišská Nová Ves |
042 | 140 042-3 | LOKO TRANS | provozní | v pronájmu STK Polska; ex. ODOS Ostrava |
045 | 140 045-6 | RM Lines Litoměřice | provozní | ex. ŽOS Zvolen (užívána PSŽ) |
047 | E499.047 | MDC-ŽSR | provozní | deponována ve Vrútkách |
052 | 140 052-2 | P.H.U. Lokomotiv | provozní | |
058 | 140 058-9 | ŽOS Zvolen | provozní | v pronájmu PSŽ Slovensko |
059 | 140 059-7 | Rail Polska | provozní | |
062 | 140 062-1 | ODOS Ostrava | provozní | |
064 | ET13-R003 |
CTL |
provozní |
|
067 | 140 067-0 | ŽOS Zvolen | provozní | v pronájmu PSŽ Slovensko |
074 | 140 074-6 | RM Lines Litoměřice | provozní | ex. ŽOS Zvolen (užívána PSŽ); ex. ET13-R002 CTL |
076 | 140 076-1 | SŽDS Slovakia | provozní | |
079 | 140 079-5 | LOKO TRANS | provozní | v pronájmu STK Polska; ex. ODOS Ostrava |
085 | 140 085-2 | ČD, DHV Lužná | provozní | deponována v Olomouci |
087 | 140 087-8 | ODOS Ostrava | provozní | |
089 | 140 089-4 | ČD pro NTM | neprovozní | deponována v Chomutově |
092 | E499.072 | ČMŽO Přerov | pomník | vystavena v areálu ČMŽO Přerov (za vstupní bránou) |
094 | 140 094-4 | IDS Olomouc | provozní | |
097 | 140 097-7 |
Rail Polska |
provozní |
|
099 | 140 099-3 |
LOKO TRANS |
provozní |
v pronájmu STK Polska; ex. ET13-R001 CTL |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- Malý atlas lokomotiv 2002 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek) - ŽM atlas vozidel - Elektrické lokomotivy ČD a ŽSR (J. Pernička a kolektiv) - ŽELEZNIČÁŘ roč. 1985 - osobní poznámky autora stránek |
Poslední aktualizace 9.12.2015