Řada 124 (ex E469.4)ŠKODA Plzeň 1971 (rekonstrukce ŠKODA Plzeň 1972) |
Vývoj |
|
Na začátku 70. let minulého století byla v rámci zemí tehdejší RVHP plzeňská Škoda pověřena vývojem pojezdových částí elektrických lokomotiv pro vysoké rychlosti. Relativně rychle zkonstruované podvozky |
byly poprvé namontovány v roce 1972 pod předešlého roku vyrobenou poslední sériovou lokomotivu řady E469.3 - stroj E469.3030. Ten pak byl neoficiálně přeznačen na E499.2001. |
Technický popis |
|
Lokomotiva E469.3030 tedy byla ve své podstatě běžnou sériovou lokomotivou své řady. Od ostatních strojů řady E469.3 (dnes 123) se odlišovala právě zmíněnými podvozky zcela odlišné konstrukce a s jiným typem trakčních motorů (typ 3 Al 4846 eT, používaný jinak jen u exportních Sovětských lokomotiv typu ČS 2). Dále byl úpravami elektrické výzbroje lokomotivě zvýšen výkon na 2472 kW, maximální tažná síla ale poklesla změnou převodu (z 1 : 3,11 na 1 : 1,46) na 120 kN. Nová hodnota maximální rychlosti stroje pak byla 200 km/h. Se zvýšením maximální rychlosti pak souviselo také použití odlišného rychloměru a instalace ochranných mříží před čelní skla kabin. U podvozků stroje E469.3030 (dnes 124 601-6) je primární vypružení zajištěno šroubovitými válcovými |
pružinami kolem vodících čepů. Obdobné pružiny sekundárního vypružení jsou kolem závěsek na nosičích pružin. Na pružinách je uložen podvlečený příčník spojený se skříní lokomotivy. Přenos podélných sil z podvozků na lokomotivu pak zajišťují nízko položené otočné čepy s kulovým uložením. Kromě příčného vypružení je lokomotiva též vybavena podélnými tlumiči vrtivého pohybu podvozků. Brzda lokomotivy je jednostranná s brzdovými jednotkami Škoda. Kvůli nízkým brzdícím procentům je na síti SŽDC lokomotivě povolena maximální rychlost jen 80 km/h. Podvozky prototypu 124 601-6 se později staly konstrukčním základem podvozků lokomotiv Škoda tzv. druhé generace (dnešních řad 130, 131, 150, 162, 163, 263, 350, 363 a 372). |
Zkoušky a provoz |
|
Lokomotiva byla po vyrobení podrobena zkouškám především na Železničním zkušebním okruhu (ŽZO) u Cerhenic, kde dne 5.9.1972 dosáhla rychlosti 219 km/h, což je dodnes platný rychlostní rekord lokomotiv v bývalém Československu. Stroj se účastnil také zkoušek v Rusku na zkušební trati Bělorečenskaja - Majkop, kde při jedné ze zkoušek v roce 1973 dosáhl rychlostního rekordu lokomotiv Škoda - 224 km/h ! Jeho tehdejší označení bylo již zmíněné E499.2001, později neoficiálně změněné |
na E469.4001. Současné označení nese lokomotiva 124 601-6 (tovární typ 57Er) od 1.1.1988. Dnes je prototyp stále majetkem Výzkumného ústavu železničního (VUZ) a slouží na ŽZO v Cerhenicích při rychlostních zkouškách do 160 km/h (dnes nejvyšší povolená rychlost na ŽZO). O lokomotivu pečuje a náročnější opravy provádí depo Ústí nad Labem. Roku 2002 se lokomotiva účastnila zkoušek a měření na tratích v Polsku, kde po letech opět překročila svou konstrukční rychlost 200 km/h. |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- Malý atlas lokomotiv 2002 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek) - ŽM atlas vozidel - Elektrické lokomotivy ČD a ŽSR (J. Pernička a kolektiv) - osobní poznámky autora stránek |
Poslední aktualizace 3.6.2008